Iniciativa

Pere Pascual: “El tren de Mataró va demostrar que el ferrocarril era rendible”


20 novembre 2014

Pere Duran

El catedràtic d’Història Econòmica de la Universitat de Barcelona i expert en història del ferrocarril, Pere Pascual Domènech, ha assegurat en la conferència que aquesta dijous ha impartit a Mataró, convidat pel Cercle Històric Miquel Biada i per l’Associació d’ Amics de la Ciutat de Mataró, que la gran virtut de la primera línia de tren peninsular va ser demostrar que el ferrocarril era un negoci rendible.

“El ferrocarril de Mataró no és important per la seva ubicació, va ser una casualitat que la primera línia es construís de Barcelona a Mataró, sinó perquè va determinar si es tractava d’un negoci rendible”, ha explicat el catedràtic. I ha afegit: “Els resultats excel·lents d’aquesta primera línia, la rendibilitat va ser d’un 7%, va generar la creació d’una xarxa de ferrocarril a gran escala”.

Ara bé, segons ha explicat Pere Pascual, el negoci del ferrocarril ben aviat es va convertir en “una il·lusió”. “Si el ferrocarril de Mataró havia tingut uns beneficis tan alts havia estat a causa dels baixos costos de la construcció – el terreny no tenia grans desnivells-  i perquè el Maresme tenia una densitat de població molt elevada, però els beneficis de la resta de línies no van superar el 2%”, segons el professor universitari.

Pere Pascual, però, no ha volgut tancar la seva intervenció sense fer un paral·lelisme amb l’actualitat. “En aquest moment repetim els mateixos errors que en el segle XIX, llavors Espanya va pensar que a  través del ferrocarril faria un país, però ara tenen  ferrocarril i tampoc no tenen país”. I, encara ha afegit, “tenim un Estat irracional en política d’infraestructura i no hi ha res a fer, perquè avui la iniciativa privada ja no faria ferrocarrils”.

Aquesta conferència forma part del cicle d’activitats que aquest mes ha preparat el Cercle Històric Miquel Biada en motiu del projecte “Mataró, ciutat de valors” que aquest novembre se centra en el valor de la iniciativa i en la figura de Miquel Biada com a exemple de mataroní emprenedor.